1. Miksi vienti ei vedä?

Sen lisäksi, että maamme avainmarkkinat EU ja Venäjä ovat vaikeuksissa, on meillä parannettavaa nimenomaan markkinoinnissa.

Yhteydenottoa uusiin vientiasiakkaisiin kartetaan ja toivotaan, että tilanne avainmarkkinoilla korjaantuisi.  On hyvä muistaa, kilpailijat eivät todennäköisesti menettele samalla tavalla vaan he hakevat uusia asiakkaita jatkuvasti ja jos me emme tee vastaavasti, menetämme koko ajan lisää markkinoita!

2. Vientimaissa syntyneet vientitehtäviin

Suomen koulutuspoliittisena tavoitteena on ollut, että noin 10% korkeakoulujemme opiskelijoista olisi ulkomaalaisia. Kansainvälisten opiskelijoiden ongelmana on kuitenkin vaikea työllistyminen suomalaisiin pk-yrityksiin.

Onko todella niin tämän päivän Suomessa, etteivät yritykset ole vieläkään oivaltaneet mitä lisäarvoa ulkomaalaiset työntekijät antavat yrityksen vientiponnisteluissa? Pitäisi olla selvää, ettei kielitaito yksin riitä viennin menestykselliselle hoitamiselle.

On tärkeää sisäistää erilaiset tavat, tottumukset, koko kohdemaan kulttuuri. Näissä kysymyksissä vientimaassa syntynyt on yleensä valovuosia edellä hyvänkin kielitaidon hallitsevaa suomalaista.

Viittaan Ruotsin entisen valtionvarainministerin Anders Borgin Helsingin Sanomissa keväällä 2015 julkaistuun STT:n lausuntoon: ” jos te haluatte luoda Helsinkiin 5-10 maailmanlaajuisesti johtavaa ja nopeasti kasvavaa yritystä, mikä on mielestäni täysin mahdollista, niin niiden on saatava asiantuntijoita Kiinasta, Intiasta, Venäjältä ja muualta.”

3. Miten löydät uusia vientiasiakkaita?

Tee markkinatutkimus parhaaksi katsomistasi kohdemaista. Ota yhteyttä eli soita ja lähetä esitteitä tutkimuksessa potentiaalisiksi katsotuille yrityksille. Sovi jonkun ajan päästä tapaaminen ja mene esittelemään yrityksesi palveluja. Kuuntele asiakkaan vaatimuksia ja pyri täyttämään niistä suurin osa. Kerro mitä voit tarjota ja sovi jatkotoimenpiteistä.

Kun saat tarjouspyynnön, tutki se perusteellisesti ja tee tarjouksesi asiakasspeksin mukaisesti ja perustele asiakkaalle miksi hänen kannattaisi ostaa.  Sovi uusi tapaaminen ja tee kaupat!

4. Miten saataisiin kuntoon viennin rahoitus?

Mielestäni viennin rahoitus pitäisi järjestää etupainotteiseksi eikä vahvasti takapainotteiseksi kuten ELY:n kehittämisavustus nykyisin on!

Rahaa pitäisi antaa yrittäjille joilla on halua kansainvälistyä esim. seuraavasti:

Annetaan rahaa matkaan asiakastapaamisia / markkinointimatkoja varten ja sanotaan, että mikäli saat kauppaa, sovitaan takaisinmaksu vuoden sisällä siitä kun suoritus on tullut vientiasiakkaalta.

Jos kauppaa ei tule, yrittäjä velvoitettaisiin maksamaan esim. puolet takaisin saamastaan avustuksesta.

Lauri Karppanen, toimitusjohtaja Viennin Kauppahuone